Każda firma, która zaczyna się rozrastać, z czasem zaczyna też potrzebować coraz większej przestrzeni do przechowywania swoich towarów, narzędzi i innych produktów. Tutaj z pomocą przychodzą właściciele magazynów do wynajęcia. To oni nie chcą ich bowiem sprzedawać, a chcą je właśnie wynajmować. Nieraz natomiast wynajem powierzchni magazynowych bywa lepszą opcją od tradycyjnego zakupu. Magazyn logistyczny nie jest przecież niczym tanim. Nie każdy więc może go kupić, ale prawie każdy – nawet początkujący i raczkujący przedsiębiorca – raczej może go wynająć. Chcąc to zrobić, trzeba popatrzeć na kilka podstawowych kryteriów wyboru. O nich właśnie będzie dokładniej poniżej.
1 – cena
Przedsiębiorca nawet nie powinien tracić czasu na przeglądanie i przepatrywanie takich przestrzeni magazynowych, na które i tak go nie stać. Nie ma to po prostu żadnego sensu. Lepiej więc wyznaczyć swoje własne widełki cenowe i następnie się ich trzymać, za każdym razem podczas poszukiwań zaznaczając w kryteriach wyboru, ile pieniędzy jest się w stanie przeznaczyć maksymalnie na wypożyczenie przestrzeni biurowej. To nie muszą być wcale jakieś duże sumy. Niektóre magazyny do wynajęcia mają naprawdę korzystne ceny, tak więc z automatu stają się dostępne niemalże dla każdego chętnego na nie przedsiębiorcy.
2 – lokalizacja
Druga ważna kwestia, o której każdy na pewno pomyśli, to oczywiście lokalizacja. Głupio by bowiem było wydawać olbrzymie pieniądze na przewożenie towarów do magazynu, który byłby oddalony od siedziby firmy czy dostawców o setki kilometrów. Trzeba szukać czegoś w swojej okolicy – w tej okolicy, w której na co dzień się działa. Obecnie powierzchni magazynowych jest w Polsce naprawdę sporo. W absolutnie każdym regionie da się ich trochę znaleźć, by nie musieć godzić się na żadne kompromisy pod względem lokacji.
3 – klasa
Dobry magazyn logistyczny powinien być magazynem w miarę jakościowym i w miarę wartościowym. Powinien odpowiadać potrzebom prowadzonego biznesu i pomagać w prowadzeniu i zarządzaniu działalnością gospodarczą. Takimi własnościami odznaczają się niemalże wszystkie magazyny klasy A, a mało który magazyn klasy B. Z czego to wynika? Otóż dawniej magazyny tworzono w zupełnie inny sposób, bo musiały one spełniać inne wymagania. Te, które zostały wybudowane przed 1995 roku, obecnie często w ogóle nie nadają się do użytku, a wszystkie te starsze obiekty mają właśnie klasę B. Warto o tym po prostu wiedzieć.
4 – sposób wyposażenia
Co prawda w tym tekście jest ona omawiana jako czwarty aspekt, na który wypadałoby zwrócić uwagę, ale niech to nikogo nie zmyli, bo jednak sposób wyposażenia dla wielu przedsiębiorców okaże się absolutnie najważniejszym kryterium wyboru. Trudno się zresztą dziwić. Wynajmując magazyn i płacąc za niego niemałe pieniądze, oczekuje się zwykle tego, że będzie on mniej więcej zorganizowany i w miarę dobrze wyposażony. Powinny występować w nim odpowiednio wygospodarowane miejsca do przechowywania, różne maszyny i dodatkowe praktyczne urządzenia. Jeżeli tych elementów w ogóle nie ma, z magazynu lepiej jednak zrezygnować i poszukać czegoś innego.
5 – ogólne warunki
Chodzi tu o warunki panujące na hali czy w mniejszym lokalu magazynowym. Muszą być one odpowiednie do tego, by w takim miejscu przechowywać wybrane rzeczy. Tutaj nie ma więc uniwersalnych rozwiązań. Inne magazyny do wynajęcia pozwolą na bezpieczne przechowywanie żywności, a inne na przetrzymywanie toksycznych chemicznych substancji. Najpierw trzeba więc określić rolę, jaką ma odgrywać magazyn, by później dopiero umiejętnie go wybrać. Nigdy odwrotnie. To magazyn ma być dostosowany do charakteru i sposobu prowadzenia działalności.
6 – warunki najmu
Jest to już ostatnia i zarazem niby najmniej ważna kwestia, na którą mimo wszystko warto by było przynajmniej spojrzeć. Wszystkie powierzchnie magazynowe do wynajęcia są wynajmowane przez ludzi czy firmy, z jakimi należy nawiązać współpracę. A warunki współprac też bywają bardzo różne. Przedsiębiorca musi je zatem sprawdzić, zanim na cokolwiek ostatecznie się zgodzi.