Pracując z danymi osobowymi, należy pamiętać, że robić to trzeba w sposób zgodny z prawem i zasadami marketingu. To bardzo ważne, zwłaszcza przy prowadzeniu sklepu internetowego, bowiem badania wskazują, że email marketing jest, zaraz po znajomości marki, najpopularniejszym czynnikiem generującym ruch na stronie internetowej. Okazuje się, że każda zainwestowana w tę formę reklamy złotówka potrafi zwrócić się aż czterdziestokrotnie!

Pozyskiwanie danych osobowych

Z punktu widzenia sprzedawcy jest to bardzo proste. W końcu każda osoba składająca zamówienie bądź rejestrująca się w sklepie online, zazwyczaj podaje swoje dane osobowe. Korzystanie z nich nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać.

Wykorzystywanie danych osobowych

Czy wolno nam wykorzystać pozyskane dane? Jakich obowiązków musimy dopełnić, by wszystko odbyło się zgodnie z prawem i zasadami marketingu? Niektórzy sprzedawcy błędnie wychodzą z założenia, że są zwolnieni od obowiązku rejestrowania danych osobowych czy zapytania o ich przetwarzanie. To poważny błąd.
Dane, które otrzymujemy od klienta, służą do wystawienia faktur i wysyłki towarów pod odpowiedni adres. Jeśli chcemy używać ich do celów marketingowych, musimy posiadać odpowiednie zgody. Musimy także otrzymać oddzielną zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą komunikacji elektronicznej

Pozyskanie zgód

Jest konieczne już na etapie zakładanie przez klienta konta w sklepie. Udzielenie tych zgód nie może być warunkiem dokonania zakupu oraz w żadnym razie nie mogą być one domyślnie zaznaczone. Poza formułkami prawnymi udzielającymi zgody, dobrze jest dodać informację od siebie, w jaki sposób i jak często będą przesyłane informacje handlowe oraz jaką formę mogą one przyjąć.

Rejestracja danych

Dane muszą zostać zarejestrowane w GIODO – Generalny Inspektor Danych Osobowych. Można wysłać zgłoszenie mailem bądź listem poleconym. Nie jest to proces skomplikowany, dużo więcej zachodu wymaga zgromadzenie dwóch załączników, czyli „Polityki bezpieczeństwa informacji” oraz „Instrukcji zarządzania systemem informatycznym”.

Polityka prywatności

Posiadając sklep internetowy, warto mieć jasno i przejrzyście określoną politykę prywatności oraz posiadać na nią zgodę klientów. Jest to ważne, jeśli chcemy personalizować ofertę w zależności od upodobań klientów.

Podsumowanie

Prowadząc sklep internetowy, należy bezwzględnie przestrzegać prawa dotyczącego danych osobowych. Prawo w tym zakresie często się zmienia, dlatego warto postarać się być z nim na bieżąco.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here