Internet opanowuje coraz więcej dziedzin naszego życia. W internecie nawiązujemy przyjaźnie, opłacamy rachunki, a także robimy zakupy.
Statystyki wskazują, że popularność e-zakupów systematycznie wzrasta. Klienci chętnie poszukują w sieci cenowych okazji, korzystając z wygody charakteryzującej tę formę zakupu. Nie do przecenienia jest możliwość zrobienia większych sprawunków bez konieczności wychodzenia domu, ze świadomością, że najpóźniej za dwa dni zostaną dostarczone pod same drzwi.
Zakładamy sklep internetowy
Jeśli myślimy o założeniu własnej działalności, warto skorzystać z popularności zakupów w sieci i rozważyć założenie własnego sklepu internetowego. Mogłoby się wydawać, że jego stworzenie nie powinno nastręczać żadnych trudności. Jednak nie jest to proces tak łatwy, jak by się mogło wydawać.
Pomysł na biznes
Zbudowanie e-sklepu od strony technicznej wcale nie jest najtrudniejszym zadaniem, jakie będzie na nas czekać, zwłaszcza, że na rynku działa wiele firm, które za odpowiednią opłatą zrobią to za nas.
Kluczem do sukcesu jest pomysł. Musimy określić zakres działalności naszego sklepu, rodzaj oferowanego asortymentu oraz źródło jego pochodzenia. Dobrze jest posiłkować się biznes planem, który określi grupę docelową naszego projektu i wszelkie ryzyka z nim związane.
Nakreślenie strategii
Uruchamiając sklep internetowy, musimy mieć plan strategiczny na co najmniej pół roku do przodu. powinniśmy w niej określić wszystko, co dotyczyć będzie naszej działalności. Oferowany produkt, regulamin działalności, obsługa klienta, planowane formy reklamy, logistyka towaru, przewidywane zyski i straty – to tylko niektóre z elementów strategii działania. Pamiętajmy, by przewidywane zyski planować w sposób dość ograniczony, jeśli nie pesymistyczny.
Nazwa i wykup domeny
Nazwa sklepu powinna być chwytliwa i łatwo zapadać w pamięć. Nie ma sensu silić się na oryginalne łamańce językowe, które trudno jest wymówić, a co dopiero zapamiętać. Styl nazwy musi być dopasowany do rodzaju prowadzonego biznesu, a ona sama nie powinna budzić wątpliwości do swojego zapisu czy wymowy.
Bardzo często najtrudniejszym elementem jest znalezienie domeny, która w połączeniu z nazwą naszej firmy będzie dostępna. Jeśli planujemy działalność na terenie kraju, najlepsza będzie domena kończąca się na „pl”.
Zakładamy działalność gospodarczą
Formalności to dla wielu najgorszy etap uruchamiania sklepu internetowego. Należy postarać się o rejestrację firmy w Urzędzie Miasta, zdobycie numeru REGON, założyć firmowe konto w banku, zdobyć pieczątkę firmową., zarejestrować NIP , wybrać formę opodatkowania i zgłosić się do ZUS i PiP.
Wybór oprogramowania
To decyzja bardzo ważna. Możemy zdecydować się na darmowe oprogramowanie gorszej jakości, lepsze oprogramowanie płatne, czy drogie napisane od podstaw dla naszego sklepu. Najlepszą opcją wydaje się być zakup gotowego oprogramowania płatnego. Pamiętajmy, że obsługa oprogramowania sklepu powinna być prosta dla nas, jak i dla klienta. Zróbmy sobie listę funkcjonalności, na których nam zależy i na jej podstawie wybierzmy oprogramowanie, które nas zadowoli.
Podsumowując
Założenie własnego sklepu internetowego nie jest tak proste, jak by się mogło wydawać. Wymaga dopełnienia wielu formalności i ciekawego pomysłu, który może zagwarantować nam w przyszłości sukces.